fredag 15. april 2016

Kanskje en av dine forfedre hadde sertifikat, eller eide en bil?

Jeg har et gammelt bilde av meg tatt 17. mai 1974 på tunet hjemme hos mine besteforeldre. I bakgrunnen står det 2 biler. Jeg bestemte meg for å prøve å finne ut mer om disse bilene. Den hvite bilen klarte jeg å lese registreringsnummeret på, og med det som utgangspunkt, oppsøkte jeg de kildene som kanskje kunne gi meg mer informasjon.


Ved statsarkivet i Bergen finner du arkivet til Vegkontoret i Bergen og Hordaland.
Skal du se sjekke om noen av dine forfedre har eid en bil, tatt sertifikat eller du ønsker å finne informasjon om en gammel bil, er det dette arkivet du må lete i.

Den hvite bilen sitt bilnummer var SN-19785. Dette viste seg å være en Ford Taunus 1965 modell. Min morfar kjøpte denne bilen 14 august 1972. Bilen ble senere ødelagt i en kollisjon på Florvåg på Askøy. 


registreringskort for bil



Den andre bilen var en Ford Corsair, den hadde svart vinyltak og var en fartsbil i sin tid. Da jeg ikke hadde noe registreringsnummer på denne, var det vanskelig å finner mer om denne.

Min morfar eide også i sin tid en motorsykkel. Jeg sjekket arkivet for å se som jeg kunne finne mer informasjon om denne motorsykkelen. Jeg fant da ut at han i 1970 fikk registrert en S. Puch 1968 modell med kjennemerke R-12273.
registreringskort for motorsykkel

S. Puch'en. Bildet tatt 1970

Historier knyttet både til bilene og motorsykkelen kom familien min med, da jeg ringte rundt for å høre hva de kunne bidra med av informasjon. Veldig morsomme historier (som jeg velger å holde privat).


Sertifikat
I arkivet er det også registreringskort for de som har tatt sertifikat. De fleste av disse ser ut til å ha bilde. Jeg sjekket førerkortregisteret, hvor jeg fant at min mor Bente fikk førerkort i 1976. Dersom man ønsker å søke etter informasjon om førerkort, må vedkommende det gjelder, har vært død i 15 år før du kan få se kortet. 

(gjengitt med tillatelse)




Motorvognregistrene:
Kjøretøy skulle registreres av politiet, og fra 1912 skulle Vegvesenet føre register over kjøretøyene. Det eldste arkivet (1899-1926) befinner seg på Riksarkivet.

Vegkontoret begynte å føre registreringskort for kjøretøy i 1913. Disse kortene inneholder bl.a. tekniske opplysninger, årsmodell, og ikke minst; hvem var eier og kjennemerket.

Hvordan finne registreringskortet?
Kortene er enten sorter på bilens registreringsnummer eller på avregistreringsdato. Har du en gammel bil og ønsker å finne tidligere registreringsnummer til denne bilen, er dette stedet å leite.

Mer om arkivet etter Vegkontoret hos Arkivverket

Digitalarkivet kan du finne noen transkribert kilder om dette temaet: 
Førerkortregister 1927 for Bergen
Rutebilkonsesjoner i Hordaland 1931-1935
Biler registrert i Hordaland og Bergen 1908-1940


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar