tirsdag 28. februar 2012

Skoleprotokoller

For å finne ut litt mer om slekten enn disse vitale data som født, gift og død må man søke andre steder enn kirkebøker.
Turen gikk til Bergen byarkiv hvor jeg fikk god hjelp til å finne slekten i gamle skoleprotokoller. Målet var å finne Kristiane og Johan J. Vangen sine barn.
Folketelling og adressebøker hadde gitt meg adressen; Wulfsgaarden, og den er på Nordnes. Dermed ble det å sjekke skoleprotokollene for Nordnes folkeskole.

"Protokol over udfærdigede afgangsvidnesbyrd ved Nordnes folkeskole Bergen"


Skolefagene det var karakter i var som følger: Kristendomsk. Norsk mundtl. Norsk skriftl. Jordbeskrivelse. Historie. Naturkundskab. Regn. m. ruml. Skrivning. Tegning. Haandarbeide. Legemsøvelser. Flid. Orden. Opførsel.
  • 1912 Johanne Johannesen født 7/1-1899 som gikk ut av skolen med totalsum 1.86
  • 1914 Olav Johannessen født 22/12-1900 som gikk ut av skolen med totalsum 2.54
  • 1917 Randi Johannessen født 10/7-1903 som gikk ut av skolen med totalsum 2.14
  • 1920 Sigurd Johannesen født 19/2-1906 som gikk ut av skolen med totalsum 1.33

Det store spørsmålet ble så... hvem av barna hadde best karakter? Etter en tlf. samtale til byarkivet viste det seg at 1 var den beste karakteren. Oldemor Randi gikk ut av skolen med en ok karakter. Den dårligste karakteren til oldemor var 3.5 i regning. Selv liker jeg ikke mattematikk, og dette har jeg trolig arvet etter oldemor Randi. Derimot hadde hun mye bedre karakter i håndarbeid og gym, igjen noe som jeg kan relatere til mine interesser.

Men det er ikke bare eksamenskaraktere å finne i arkivet. Klasselister er også svært interessant å bruke. Her finnes hvem som gikk i klasse med hvem, navn på klasseforstander, navn på forsørger, bosted, karakterer, fravær, sykdom, vekt og høyde. Min mormor Sigrunn Davidsen (pikenavn) gikk på Fridalen skole. Her begynte hun på skolen i 1939, og i protokollene kan jeg følge henne fra første skoledag til hun går ut av skolen.


I skoleåret 1943-1944 kunne jeg lese av protokollen hvem som hadde søkt om feriekoloni og hvem som skulle på leir arrangert av Røde Kors. Protokollene fra Fridalen skole kan inneholde sensitiv informasjon, slik at dette kan man kun fotografere til privat bruk. Men det var fult mulig å få bla igjennom og ta sine notater om slekten. Men jeg måtte skrive under en "Diskresjonserklæring" slik at hvis jeg fant sensitiv informasjon, kunne jeg ikke opplyse om dette til noen.

Elever fra Fridalen skole på klassetur



1 kommentar:

  1. Flinke oldefaren min da;) Best av søskenflokken:)
    Therese T. Dahle

    SvarSlett